webquest

Cyberpesten

Beoordeling

De presentatie wordt beoordeeld op de volgende onderdelen:

  1. Er moeten minstens zes voorbeelden van cyberpesten in staan.
  2. Er is een overzicht gemaakt over hoe cyberpesten op dit moment op school wordt aangepakt. Wat is het huidige beleid? Wat wordt er nu aan gedaan? Welke afspraken zijn er?
  3. Aanbevelingen over hoe het huidige schoolbeleid, de schoolgids en andere richtlijnen moeten worden bijgewerkt. Een uitgebreide uitwerking met voorbeelden hoe andere scholen dit hebben aangepakt.
  4. Er staan drie gedetailleerde aanbevelingen in over hoe cyberpesten aangepakt moet worden. Hoe worden leerlingen, ouders en docenten bewust gemaakt dat Cyberpesten een ernstige vorm van pesten is.
  5. Er moet informatie in staan hoe in het onderwijs de studenten actief les krijgen over cyberpesten.
  6. De manier waarop presentatie wordt gegeven, de organisatie en uitwerking van de presentatie.

Hieronder staat een schema. Dit schema wordt gebruikt om de totale presentatie te beoordelen. Bekijk het van te voren goed.

Je kunt maximaal 70 punten verdienen op 7 onderdelen. Doe je dat, dan scoor je een tien.

Heeft de groep geprobeerd een eigen videoclip te maken, dan bepaalt de klas hoeveel extra punten daarvoor verdiend worden. Je verdient voor het maken van een videoclip minstens 5 punten en maximaal 15 punten.

Beoordelingsschema

ONDERDEEL

Uitstekend (10)

Goed (7)

Voldoende (5)

Onder de maat (2)

Cyberpesten voorbeelden

Zes voorbeelden - met beschrijvingen over hoe ze zijn gebeurd en voorgevallen zouden kunnen zijn op de eigen school.

Zes beschrijvingen, maar geen voorbeelden van de eigen school.

Vier of vijf beschrijvingen met een paar voorbeelden van de eigen school.

Minder dan vier beschrijvingen maar geen voorbeelden van de eigen school.

Huidig (school)beleid

Jullie hebben twee of meer beschrijvingen hoe cyberpesten kan worden aangepakt. Er wordt aangegeven wat de bronnen zijn van deze beschrijvingen.

Eén goede beschrijving en verwijzing hoe cyberpesten kan worden bestreden.

Eén goede beschrijving, maar geen bronvermelding.

Een slechte beschrijving en ook geen verwijzing.

Beleidsaanbevelingen

Er zijn twee of meer gedetailleerde aanbevelingen gedaan voor verbeteringen van het beleid, schoolgids of afspraken.

Eén gedetailleerde aanbeveling voor verbeteringen van het beleid, schoolgids of afspraken.

Een aanbeveling voor verbeteringen van het beleid, schoolgids of afspraken.

Een zwakke aanbeveling voor verbeteringen van het beleid, schoolgids of afspraken.

Aanbevelingen om cyberpesten te bestrijden

Vier gedetailleerde aanbevelingen.

Elke aanbeveling met specifieke omschrijvingen: - over te bereiken doelen;

  • hoe deze doelen worden bereikt;
  • welke doelgroepen voor ogen staan;
  • welke middelen worden gebruikt, zoals video's, websites, e.d.

Vier gedetailleerde aanbevelingen; met maar enkele bijzonderheden maar maar wel enkele voorbeelden, zoals welke middelen gebruikt worden, zoals video's, websites,

Vier aanbevelingen met een enkele dia met informatie met alleen maar wat tekst.

Minder dan vier aanbevelingen of vier aanbeveling met slechts hier en daar een zin als toelichting.

Indeling

De inhoud is goed ingedeeld met behulp van rubrieken of lijsten met opsommingstekens.

Er zijn koppen" of lijsten met opsommingstekens gebruikt, maar de totale indeling van de onderwerpen is niet goed genoeg.

De inhoud is voor het grootste deel logisch ingedeeld.

Er was geen duidelijke of logische structuur, maar wel (te) veel feiten.

Taal

Geen spelfouten of grammaticale fouten.

Drie of minder spelfouten en / of grammaticafouten.

Vier spelfouten en / of grammaticafouten.

Meer dan vier spelfouten en / of grammaticafouten.

Presentatie

Goed geoefend en de boodschap komt goed over. De aandacht van het publiek wordt goed vastgehouden.

Redelijk gerepeteerd. De boodschap komt goed over. Het publiek is redelijk aandachtig.

De boodschap kwam niet helemaal goed over, maar het publiek bleef nog redelijk de aandachtig.

De boodschap kwam niet goed over. Het publiek verloor te vaak de aandacht.